گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

آب مایع حیات است

آب مایه حیات است." این جمله را همه بارها و بارها شنیده ایم. اما آیا واقعا تا به حال فکر کرده ایم اگر منابع آبی ما در خطر نابودی باشند، چه پیامدهایی برای ما خواهد داشت؟ یکی از پدیده هایی که در سال های اخیر به طور جدی منابع آبی زمین را تهدید می کند، گرمایش زمین است.
جابه جایی آب میان زمین، اقیانوس و جو در چرخه ای به نام "چرخه آب" شکل می گیرد. بخار آب موجود در جو، با بارش باران و برف به روی سطح می آید. این آب یا به شکل رودخانه ها روی زمین جاری می شود یا جذب زمین می شود و منابع آب زیرزمینی را تولید می کند.
به گزارش جام جم آنلاین آب های جاری به دریاچه ها و اقیانوس ها می ریزند و دوباره به شکل تبخیر سطحی یا تعرق گیاهان به جو برمی گردند. این چرخه را انرژی خورشید راه می اندازد. پس افزایش انرژی دریافتی و گرمای خورشیدی روند چرخه را سریع تر خواهد کرد.
به علت روند پیچیده چرخه آب و ارتباط آن با شرایط آب و هوایی و منابع آب منطقه ای نمی توان به طور قطع گفت سریع تر شدن چرخه به معنای افزایش میزان بارش است. هنوز دانشمندان به طور دقیق نمی دانند در هر منطقه چه اتفاقی خواهد افتاد.
در مناطقی که بارش زیاد شود، منابع آبی تغییری نخواهند کرد یا حتی ممکن است زیادتر شوند. اما در مناطقی که بارش کاهش یابد، منابع آبی نیز کاهش خواهند یافت. همچنین با افزایش دمای زمین، بخصوص در سرزمین  های دور از دریا و عرض های جغرافیایی بالاتر، به علت افزایش میزان تبخیر، منابع آبی بسرعت از دست خواهند رفت. کاهش منابع آبی نیاز به آن را، بخصوص برای فعالیت هایی مثل کشاورزی که بشدت وابسته به آب هستند ، افزایش خواهد داد.
دمای بالای آب و تغییر در میزان، زمان و مقدار بارش حتی بر کیفیت آب تاثیر خواهد گذاشت. به طور مثال دمای بالا مقدار اکسیژن محلول در آب را کاهش می دهد و کاهش اکسیژن در آب بر زندگی آبزیان تاثیر خواهد گذاشت. گرمایش زمین، همان طور که در گذشته گفته شد، سطح آب دریاها را در مناطق ساحلی بالا خواهد برد. چنین رخدادی شوری آب خلیج ها و رودخانه های ساحلی را افزایش می دهد و آب شور رودخانه ممکن است حتی به منابع آب زیرزمینی نیز نفوذ کند.
به علت افزایش میزان بارش در برخی مناطق احتمال سیل زیاد می شود. سیل نیز با وارد کردن آلاینده های گوناگون به درون آب بر کیفیت آن تاثیر خواهد گذاشت. در پی افزایش دما، بخصوص در تابستان، آب شدن زودهنگام برف ها و کاهش بارش در تابستان خشکسالی خواهد آمد. شدت و مدت خشکسالی و سیل، حتی هر دو در یک منطقه به طور همزمان، ممکن است افزایش یابد.
تغییرات منابع آبی در آینده به عوامل گوناگونی به جز تغییر اقلیم نیز وابسته است. اما آنچه مشخص است تغییر اقلیم تاثیرات گسترده ای بر آن خواهد گذاشت و ما با برنامه ریزی و اقدام مناسب می توانیم جلوی نابودی منابع آب شیرین را بگیریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد