گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تاریخچه آمادگی جسمانی در ایران

فدراسیون ورزش های همگانی در راستای نیل به اهداف تربیت نیروهای متخصص برای هدایت اجرای فعالیتهای جسمانی و با هدف سلامت و ایجاد  انگیزه لازم در افراد جامعه برای فعالیت جسمانی و ورزش،‌ اقدام به تاسیس انجمن آمادگی جسمانی نمود.
این انجمن از سال 1363 به ریاست خسرو نصیری در فدراسیون ورزشهای همگانی شکل گرفت. در طول تاسیس انجمن آمادگی جسمانی آقایان پس از خسرو نصیری،  فتح اله مسیبی،‌ مسعود رعایایی، دکتر  سید حمید قاسمی، و جواد شفیعی و در انجمن بانوان میترا روحی و زهرا حسینی عهده دار این مسئولیت بودند و سرانجام در سال 1384 به دستور معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان جناب آقای مهندس مهرعلیزاده،  فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک تاسیس و سرپرستی آن به سرکار خانم فاطمه ابوالقاسمی سپرده شد و پس از مدت 2 ماه در مجمع عمومی مورخ  17/5/84  به اتفاق اکثریت آرا اولین بانوی رئیس فدراسیون در ایران انتخاب شد.
 
معرفی آمادگی جسمانی (Physical Fitness)
آمادگی جسمانی،  توانایی بدن برای فعالیت موثر و کارآمد است. آمادگی جسمانی با توانایی فرد در کارکردن موثر،  لذت بردن از اوقات فراغت،  سالم بودن، ممانعت آمادگی جسمانی از فقر حرکتی و قدرت مواجهه با وضعیت های فوق العاده در طول زندگی ارتباط دارد.
 
آمادگی جسمانی شامل دو بخش است:
الف) آمادگی جسمانی در ارتباط با سلامت:  Health- Related- Physical Fitness           
این مقوله با توسعه و نگهداری عوامل پیشگیری و درمان کننده بیماریها و تامین کننده سلامت در ارتباط است. بهبود اجزاء‌یاد شده علاوه بر بهبود سلامت در قابلیت عملکرد و حفظ یک الگوی زیستی سالم موثر است.
 
عناصر آمادگی جسمانی در ارتباط با سلامت                               
  1. ترکیب بدنی (نوع پیکری)
  2. استقامت قلبی عروقی
  3. انعطاف پذیری
  4. استقامت عضلانی
  5. قدرت عضلانی
ب) آمادگی جسمانی در ارتباط با مهارت         Skill – Related Physical Fitness
این بخش از آمادگی جسمانی به توسعه و حفظ آن عواملی علاقمند است که موجب اجرای فعالیتهای بدنی، مانند رشته های ورزشی می شوند. 
در این حوزه بر اجرای موثر و بهتر مهارتها تاکید می شود و عمدتاً  همان آمادگی جسمانی لازم برای هر رشته ورزشی است که معمولاً‌ به آن بدنسازی (Conditioning) گفته می شود. هر رشته ورزشی، مهارتها و ویژگیهای خاص خود را در بردارد که متناسب با این مهارتها و ویژگیها،‌  باید نیازهای مطلوب اجزاء آمادگی جسمانی برای اجرا،‌ شناسایی و در جهت دستیابی به آنها برنامه ریزی شود.                                                                 
مربیان بدنساز رشته های مختلف ورزشی در واقع باید دانش و شناخت لازم از اجزای آمادگی جسمانی و راه های بهبود آن را داشته باشند.                                            
 این حوزه دارای ابعاد وسیع با هر رشته ورزشی می باشد که با ارتباطی که فدراسیون آمادگی جسمانی با سایر فدراسیونهای ورزشی برقرار نموده است هر فدراسیون نسبت به معرفی نماینده آمادگی جسمانی خود اقدام نمود  تا در آینده با تعامل بهتر نسبت به تعلیم و تربیت مربیان بدنساز فدراسیونها زیر نظر فدراسیون آمادگی جسمانی اقدام گردد.
اجزاء آمادگی جسمانی در ارتباط با مهارت
  1. چابکی (Agility)
  2. تعادل (Balance)
  3. هماهنگی (Coordination)
  4. توان (Power)
  5. زمان واکنش یا عکس العمل (Reaction time)
  6. سلامت (Speed)
نظرات 1 + ارسال نظر
فضل الرحمن افضلی جمعه 30 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 13:20

واقعاَ خیلی معلوم کافی برمان دادید ممنون
قابل قدر هستید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد