گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نگاه طولانی مدت به مانیتورکامپیوتر باعث خشکی چشم می شود

رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران، گفت: نگاه طولانی مدت به صفحه مانیتور کامپیوتر دفعات پلک زدن را کم می کند که این امر باعث خستگی و خشکی چشم می شود.   
دکتر "پرویز زرین بخش" درگفت و گو با ایرنا، گفت: پلک زدن چشم سازوکاری غیر ارادی است که فرد بطور ناخودآگاه پلک می زند این حرکات متناوب پلک همراه با اشک، سطح قرنیه را تمیز و شفاف و مرطوب نگه می دارد و مانع از خشکی و قرمزی و خارش چشم می شود. وی، گفت: بهتر است هنگام کار با کامپیوتر، فرد نگاه خود را در فواصل زمانی معینی به نقطه ای دور متمرکز کند، در فواصل معین پلک بزند تا سطح چشم خیس شود و در صورتی که کاربر دچار بیماری پلکی و چشمی است ،با مراجعه به پزشک ، درمان های لازم از جمله شستشوی ریشه مژه ها را انجام دهد.
این جراح و متخصص چشم، اضافه کرد: هر گونه خشکی چشم را با ماساژ ریشه مژه ها با شامپو بچه و شستشو با آب گرم و سپس ریختن قطره  اشک مصنوعی و پلک زدن کامل و زیاد می توان اصلاح کرد.
وی ، یادآور شد: برای پیشگیری از خشکی چشم و مرطوب نگه داشتن چشم به هنگام کار با کامپیوتر ، مرطوب نگه داشتن محیط و فضای کار نیز موثر است.
زرین بخش، تاکید کرد: روش دیگر برای پیشگیری از خشکی چشم استفاده از قطره های خیس کننده سطح چشم و یا قطره های اشک مصنوعی است که بهتر است تحت نظر چشم پزشک استفاده شود.
وی با بیان اینکه مانیتورهایی که بطور مشخص به جلو یا عقب خم می شود ممکن است تصاویر را کج و معوج نشان دهد و باعث سختی دید شوند، گفت:وقتی مانیتور به عقب خم می شود، نورهای بالای سر ایجاد رفلکس نوری کرده و تصاویر را نمی توان به خوبی دید، این حالت باعث خستگی چشم و سردرد می شود، زیرا برای پرهیز از رفلکس نوری شخص مجبور است مدام حالت های نگاه کردن و یا نشستن خود را تغییر دهد.
رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران، با اشاره به اینکه عواملی که کیفیت تصویر را کاهش می دهد ضمن اینکه دید را مشکل می کند باعث خستگی چشم و سردرد می شود، گفت: یکی از این عوامل گرد و غبار روی صفحه مانیتور است که وضوح تصاویر را کاهش می دهد.
وی اضافه کرد: صفحه مانیتور بهتر است در فواصل زمانی مشخصی به طور منظم تمیز و پاک شود.
زرین بخش ،یادآور شد: به طور کلی استفاده کنندگان از کامپیوتر و کسانی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند کمتر پلک می زنند و بیشتر دچار خشکی چشم می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد