گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

باکتری می تواند گسترش تب دانگ را محدود کند

مطالعه محققان استرالیایی نشان می دهد که آلوده کردن پشه ها به یک باکتری شایع، می تواند موجب کاهش طول عمر پشه ها شود و احتمال انتقال تب دانگ و سایر بیماری ها را توسط این حشرات کاهش دهد.   
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، در این مطالعه ،محققان استرالیایی پشه حامل ویروس دانگ را به باکتری "ولباچیا" (Woldachia) آلوده کردند و مشاهده کردند که طول عمر این پشه ها به نیم عمر سایر پشه ها می رسد.
براین اساس از آنجاییکه دو هفته طول می کشد تا ویروس تب دانگ در بدن پشه، بالغ و عفونی شود آلوده کردن این پشه ها به ویروس ولباچیا، فرصت انتقال ویروس تب دانگ را به مردم کاهش می دهد.
باکتری "ولباچیا" که بطور طبیعی در پشه میوه بروز می کند به پشه اجازه می دهد تا آنقدر عمر کند که به سن تولید مثل برسد اما پشه را به آن مرحله ای از بلوغ نمی رساند تا بتواند ویروس تب دانگ را منتقل کند.
اسکات اونیل" رییس دانشکده "علوم زیستی" دانشگاه کوینزلند"، دراین باره می گوید : ویروس تب دانگ و این بیماری تنها از طریق پشه های مسن به مردم منتقل می شود. بنابراین این باکتری می تواند موجب توقف بیماری تب دانگ شود.
یافته های این مطالعه در مجله "ساینس" منتشر شده است.
به گفته محققان، اکنون لازم است دانشمندان نشان دهند که آیا ویروس ولباچیا به همان روشی که در میان پشه های میوه گسترش می یابد، بطور طبیعی در میان پشه ها نیز گسترش خواهد یافت یا خیر.
همچنین این احتمال وجود دارد که ویروس دانگ این توانایی را بدست آورد که سریعتر در بدن یک پشه تکثیر یابد.
تب دانگ یک بیماری دردناک و تضعیف کننده است که به تب استخوان شکن نیز معروف می باشد.هیچ واکسن و درمانی برای بیماری تب دانگ وجود ندارد.
زمانیکه تب دانگ به شکل خونریزی دهنده خود می رسد کشنده می شود و این بیماری هر سال 22 هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می کشاند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد