گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

آب و لبنیات در کاهش استرس دانش آموزان موثر می باشند

یک متخصص تغذیه با هشدار در مورد مواد غذایی استرس زا گفت: در دوره امتحانات از خوردن این غذاها بپرهیزید.
دکتر کوروش جعفریان متخصص تغذیه و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا  با اشاره به نقش تغذیه در ایجاد و یا تشدید استرس در افراد به خصوص در فصل امتحانات اظهار کرد: در هنگام امتحانات استرس دانش آموزان به شدت افزایش می یابد که این سبب اختلالاتی در تعادل بدن و ترشح بیشتر بعضی هورمون ها از جمله آدرنالین و کورتیزول می شود، این هورمون ها که هورمون استرس نامیده می شوند به بدن کمک می کنند انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط جدید داشته باشد.
وی در ادامه با انتقاد از باورغلط افراد در استفاده از چای و قهوه برای بیدار ماندن در هنگام امتحانات گفت: مواد کافئین دار مانند قهوه و چای و حتی برخی شکلات ها در کوتاه مدت سبب بیداری و حتی تمرکز حواس می شوند اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعکس شده و باعث برهم خوردن تمرکز و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می شود.
دکتر جعفریان در ادامه آبمیوه های صنعتی را نیز به دلیل داشتن شکر مصنوعی و مواد افزودنی، نامناسب ارزیابی کرد و افزود: آبمیوه های صنعتی و نوشیدنی های شیرین به این دلیل که انرژی زیادی را یکباره تخلیه و آزاد می کنند استرس زا هستند.
وی در ادامه با تاکید بر مصرف زیاد آب و لبنیات یادآور شد: مصرف آب و لبنیات تسکین بخش هستند و می توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند.
دکتر جعفریان تاکید کرد: افراد بهتر است در موقع امتحان و استرس از غذاهای سبک و غذاهایی که انرژی شان به مرور آزاد می شود استفاده کنند.غلات و موادی حاوی کربوهیدرات های پیچیده که بیشتر در نان سنگک و بربری یافت می شود و مقدار فیبر آنها بالاست، سبب کاهش استرس در افراد می شود.
این متخصص تغذیه با تاکید بر صرف تمام وعده های غذایی به ویژه صبحانه در ایام امتحانات اضافه کرد: در ایام امتحانات نباید وعده های غذایی را حذف کرد بخصوص صبحانه که در کنترل استرس نقشی اساسی دارد; چرا که در هنگام صبح میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود رسیده و صبحانه سبب کنترل استرس می شود.
وی در ادامه توصیه کرد: بهتر است از خوردن غذاهای چرب و شور در این ایام خودداری شود. غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می شوند و در شرایط استرس زا مانند ایام امتحانات با ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه گوارش سبب مسمومیت و حالت تهوع در فرد می شود. دکتر جعفریان با انتقاد از گرایش دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات به فست فودها و غذاهای آماده که استرس زا هستند، گفت: والدین باید سعی کنند ساندویچ های خانگی و سالم را به همراه آب میوه های طبیعی برای دانش آموزان تهیه کنند.
این متخصص تغذیه مغزهای گیاهی را منابع خوبی برای دریافت انرژی و کاهش استرس عنوان کرد و افزود: مغزها منابع خوبی از نظر فیبر و اسیدهای چرب ضروری از جمله امگا 6 و 3 و بسیاری از املاح دیگر هستند و چربی آن بی ضرر محسوب می شود و حتی اگر درحد معقول "یک مشت در روز" مصرف شوند باعث از بین رفتن و تحلیل چربی های بد بدن نیزمی شود.
وی با اشاره به افرادی که در هنگام امتحانات به مصرف زیاد غذا روی می آورند و اشتهایی مضاعف پیدا می کنند، گفت: استرس بحثی روحی و روانی است که افراد در قبال آن دو نوع واکنش تهاجمی یا افسردگی نشان می دهند و در حالت تهاجمی افراد برای تسکین خود به کارهای زیادی از جمله خوردن بی رویه غذا روی می آورند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در پایان افزود: این افراد به علت فرار از استرس شروع به پرخوری و بدخوری می کنند که این خود سبب تشدید و افزایش استرس در فرد شده و حتی وی را در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد