گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ورزشکاران بخوانند: تاتوی امروز, خالکوبی دیروز !!

خال در فرهنگ و ادبیات ما تمثیلی از زیبایی و گیرایی است.درسایبر ( مجازی ) کنونی که اعجاز می کند، خالکوبی سنتی به اشکال و شعارهای تبلیغاتی بدل شده است.الگوهای آماده رایانه ای ، سوزن های خودکار هوشمند، نقاشان چیره دست، انواع داروهای بیحسی، دست به دست هم داده اند تا با خالکوبی دنیای وحش برجای جای تن مردان و زنان اعتبار شعر تمثیلی "شیر بی یال و دم و اشکم" را زیر سوال ببرند.برجسته سازی قسمتی از اندام با "خالی" از نوع تظاهر و ریا آذین بخش تن و جیب بسیاری شده است.اینکه برای نخستین بار چه کسی در چه تاریخی و در کجااقدام به نقش طرح یا نوشته بر روی پوست خود کرد مشخص نیست ولی بیشترین احتمال کشف اتفاقی این پدیده توسط انسان اولیه هنگام تلاش برای بقا بوده است.
قدیمی ترین نمونه خالکوبی در جسد یک کولی ایتالیایی با قدمت بیش از 5000 سال یافت شده است.
روی اجساد مومیایی های مصری نیز خالکوبی هایی یافت شده و به نظر می رسد که از انجا به کشورهای دیگر مانند یونان ، ایران ، عربستان ، هند ، چین و ژاپن رسیده که در طول جاده ابریشم پس از گذر از هند ماهیتی مذهبی و آیینی یافته است.
یک کارشناس روانشناسی و محقق در این زمینه به  ایرنا گفت: درقرن 16 میلادی کاپیتان " کوک" انگلیسی پس از ورود به آب های استرالیای جنوبی و جزایر"تاهیتی" مشاهده کرد که بومیان خالکوبی را که ضربات ظریف وسریع سوزن و انتقال موادرنگی به زیر پوست انجام می دادند و به آن "تاتااو" می گفتند.
"محمد رضا براهیمی" افزود: آهنگ بیان این واژه بسیار نزدیک به بیان واژه "تاتوو"است که به معنای ضرب آهنگ سریع طبل در نیروی دریایی انگلستان بوده است.وی ادامه داد: برای نخستین بار در سال 1777 میلادی این واژه به معنای حک تصاویر رنگی بر روی پوست در مدارک ثبت شد.
این کارشناس خاطر نشان ساخت: وجود روایات و احادیث درمورد خالکوبی که از ائمه معصومین (ع) نقل شده بیانگر وجود خالکوبی در جزیره العرب پیش از اسلام است.
در ایران نیز خالکوبی قدمتی دیرینه داشته و شاید داستان" شیر بی یال و دم و اشکم"، "مولانا" در قرن هفتم هجری قمری معروفترین و مشهورترین روایت پارسی در این مورد باشد که نشانه انجام خالکوبی توسط قشری از جامعه به نام پهلوانان است.
ابراهیمی ادامه داد: خالکوبی بعد از حمله مغول و رواج زورخانه ها و در زمان قاجار و پهلوی اول بین گروه پهلوانان و کلاه مخملی ها رواج پیدا کرد.این محقق با اشاره به چگونگی انجام خالکوبی اظهار داشت: برای انجام آن مواد رنگی توسط نوک سوزن به زیر" اپیدرم" و داخل "درم" پوست انتقال داده می شود.
وی گفت: مواد رنگی طبیعی مانند، رنگ های حیوانی، رنگ های گیاهی و رنگ های معدنی و رنگ های صنعتی مثل رنگ اتومبیل و مرکب برای این منظور استفاده می شود.
این محقق اجتماعی تصریح کرد: علل اهمیت توجه به خالکوبی و عوارض آن در عصر حاضر را می توان به چند دسته تقسیم کرد.ابراهیمی با بیان اینکه در یک تقسیم بندی کلی این علل به دو دسته علل پزشکی و غیر پزشکی تقسیم می شود، اضافه کرد: باتوجه به بروز برخی از بیماری ها و عفونت ها، لزوم رسیدگی به گسترش این نوع تفریح برای جوانان امروز احساس می شود.
وی گفت: یکی از مسایل پزشکی که باید در این رابطه مد نظر داشت احتمال انتقال عفونت ها و بیماری های "بازپدید و نوپدید" است ، از آنجا که سوزن های به کار رفته در خالکوبی از اپیدرم گذشته و داخل درم نفوذ می کند به راحتی می تواند موجب انتقال بیماری های منتقل شونده از راه خون شود.
بنا به اعلام مرکز هپاتیت ایران سابقه خالکوبی در مبتلایان به هپاتیت c بیشتر بوده و علت ابتلای پنج تا دو درصد آن ها خالکوبی بوده است.ابراهیمی با بیان اینکه ایجاد حساسیت توسط رنگ های به کار رفته درخالکوبی از دیگر عوارض استفاده از این مواد است افزود:این رنگ ها که بسیاری از آن ها از انواع صنعتی هستند قابلیت ایجاد سرطان و نیز حساسیت با درجه های مختلف بیماری را دارند.در مورد رنگ های طبیعی نیز بررسی های انجام شده نشان داده که 23 نوع رنگی که به عنوان رنگ طبیعی در تاتوها استفاده شده و به زیر پوست وارد شده اند سرطان زا بودند، دکتر "دورتسایف" از اعضا متخصصین پوست و زیبایی آلمان معتقد است که این رنگ ها حتی از رنگ های طبیعی نیز خطرناکترند.
این دکتر عقیده دارد:این رنگ ها حساسیت و اگزمای بیشتری را ایجاد می کند و بر خلاف رنگ های مصنوعی چون ساختار شیمیایی ثابتی ندارند سریعتر تجزیه شده و مواد حاصل از آن ها وارد خون می شود.
یک کارشناس ارشد روانشناسی و محقق در مسایل اجتماعی نیز در رابطه باعلل و انگیزه خالکوبی درافراد گفت: مسایل فرهنگی از جمله مسایلی است که باید در رابطه با گسترش استفاده از خالکوبی به آن توجه نمود.
"سید محمد ابراهیمی " اظهار داشت: یکی دیگر از این مسایل تغییر الگوهای رفتاری افراد به خصوص افراد در معرض خطر جوامع مانند جوانان است، بعضی از جوانان ایرانی نیز مانند بسیاری از کشورها به مدهای گوناگونی گرایش دارند.
وی اضافه کرد: خالکوبی بین دختران نیز طرفدارداشته و باید توجه داشت که خالکوبی در چه مکان هایی و توسط چه افرادی انجام می شود .این کارشناس با توجه به گران بودن هزینه های درمان و پیشگیری بیماری های انتقالی از طریق خالکوبی، تصریح کرد: از جمله مسایلی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت، شیوع بیماری در جامعه است.
ابراهیمی اضافه کرد:در کشورهای مختلف سیاستگذاران و سیاستمداران به وضع قوانین و مقررات برای کاهش آسیب های ناشی از خالکوبی پرداخته اند، به طور مثال در بلژیک کسانی که خدمات خالکوبی ارائه می دهند باید از وزارت بهداشت مجوز گرفته و حتما با وسایل استریل کار کنند.
افراد زیر 18 سال اجازه خالکوبی ندارند، افراد بین 16 تا18 سال که اصرار به خالکوبی دارند باید با اجازه والدین یا قیم قانونی این کار را انجام دهند.وی با بیان اینکه کمیسیون بهداشت اروپا در بروکسل در سال 2003 باانتشار گزارشی در مورد خطرات ناشی از خالکوبی مانند شوک، انتقال بیماری های واگیر و حتی ایجاد تغییرات رفتاری هشدار داده و عنوان کرده که درآن سال دو مورد مرگ در اثر تاتو گزارش شده است.
ادامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد