گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ورزشکاران بخوانند: تاتوی امروز, خالکوبی دیروز - قسمت دوم

این کارشناس با اشاره به ممنوع بودن خالکوبی در آرایشگاه ها تاکید کرد: ممنوع کردن این امر در آرایشگاه ها   سبب شده برخی از افرادی که تمایل به خالکوبی دارند در مکان های غیربهداشتی وحتی در حضور افراد نامطمئن و غیرحرفه ای اقدام به خالکوبی نمایند و مورد سو استفاده و آزار جنسی قرار بگیرند.
ابراهیمی گفت: تمام خطراتی که گفته شد در رابطه با خالکوبی در زندان ها نیز وجود دارد، بعلاوه امکان ابتلا به بیماری های واگیر در زندان ها همیشه بیشتر از جامعه عادی است و ابتلا به بیماری های گوناگونی مانند سل، هپاتیت و ایدز در زندان ها معمولا بیش از 10 برابر خارج زندان است.
وی اظهارداشت : تراکم جمعیت، تجمع افراد دارای رفتارهای پر خطر در یک مکان بسته، استفاده از وسایل مشترک برای خالکوبی، نداشتن قوانین برای مدیریت این رفتار و نبود منابع مورد نیاز برای مقابله با خالکوبی به خصوص در زندان ها از جمله مسایلی است که مسوولان باید به آن توجه داشته و در راستای حل آن راهکاری بیندیشند.
یک جوان 27 ساله فارغ التحصیل رشته مکانیک در رابطه با خالکوبی به گفت: من روی انگشت دستم، پشت گردنم ، روی ساق پا و روی ساق دستم خالکوبی دارم و به این کار علاقه خاصی دارم.
"مهدی ریاضی" گفت: با وجود اینکه خالکوبی برای برخی از افراد با حساسیت های پوستی همراه است من تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبوده ام و نه تنها خودم به خاطر زیبایی تاتو به آن علاقه دارم بلکه با فراگیری خالکوبی در تهران آن را برای دخترها و پسرهای زیادی انجام داده ام.
وی با بیان اینکه مبالغی که برای این کار تا کنون دریافت کرده ام از 40 هزار تومان برای طرحی به اندازه یک بند انگشت تا مبالغی بالای 400 هزار تومان برای طرحهای بزرگتر بوده است.
ریاضی گفت: خالکوبی در حال حاضر بین بعضی از دخترها و پسرهای جوان رواج یافته و با توجه به اینکه تعداد اندکی از افراد هستند که توانایی خالکوبی به صورت حرفه ای را دارند افرادی مثل من که آموزش های لازم را دراین رابطه در تهران و ترکیه دیده ایم درآمد خوبی ازاین طریق کسب می کنند.
یک کارشناس ارشد جامعه شناسی با اشاره به گسترش خالکوبی بین قشر جوان و حتی تحصیلکرده جامعه اظهار داشت: خالکوبی در ظاهر امری شخصی و جزو علایق افراد به شمار می آید.
"مریم سادات حسینی فر" اضافه کرد: ولی هنگامی که به چگونگی انجام خالکوبی ، مکان های آن و عوارض ناشی از خالکوبی برای افراد دقیق شویم، متوجه مسایل و مشکلاتی در این مکان ها از جمله آزار و اذیت بانوان می شویم.
وی تصریح کرد: خالکوبان عصر جدید در حال حاضر تعدادشان کم است ولی روز به روز به تعدادشان افزوده می شود زیرا با وجود تقاضای، دسترسی و تهیه تجهیزات پیشرفته خالکوبی راحت و کم هزینه است .
حسینی فر با بیان اینکه معروفترین دستگاه های خالکوبی ساخته شرق آسیاست اظهار داشت: این دستگاه های کوچک که مثل یک سرنگ یا خودکار بزرگ هستند، بین 500 هزار ریال تا یک میلیون و500 هزار ریال قیمت دارد که نوع مرغوب آن تا پنج میلیون ریال خرید و فروش می شود.
وی با اشاره به سرعت های متفاوت ضربه سوزن و میزان فرو رفتن آن در پوست، تصریح کرد: بهترین نوع آن هفت سرعته است و پدالی دارد که خالکوب با آن سرعت را کم و زیاد می کند ضمن اینکه این دستگاه مجهز، برای تعیین عمق فرو رفتن سوزن، وولوم دارد در حالی که در بقیه، این تنظیم دستی انجام می شود.
این کارشناس ارشد جامعه شناسی با اشاره به این مطلب که خالکوبی در زندان های تمام دنیا به دلیل شرایط خاص و محیط زندان از رواج زیادی برخوردار است، اضافه کرد: اما در زندان ها که خالکوبی رونق به خصوصی دارد، از این خبرها نیست.
آنجا داشتن یک "سوزن سر طلا" یک ثروت به حساب می آید.
وی ادامه داد: این سوزن، جنس محکم و سختی دارد که آسان خم نمی شود و به کار سوراخ کردن پوست می آید، معمولا برای طرحهای رنگ دار (تو پر) یا بزرگ، چند سوزن را روی پوست می کشند و در حقیقت طرف را مجروح می کنند که درد شدیدی دارد.
حسینی فر گفت: بسیاری از افرادی که در زندان ها بسر می برند از خالکوبی به عنوان وسیله ای برای کسب وجه و اعتبار و پذیرفته شدن درجمع سایر زندانیان استفاده می کنند.وی خاطرنشان کرد: البته جوانانی که در حال حاضر اقدام به خالکوبی بر روی بدن خود می کنند نیز با وجود اینکه علت این کار را زیبایی و جذابیت آن بیان می کنند ولی در حقیقت این کار به نوعی عقب نماندن از گروه دوستان و تلاش در جهت حرکت با مدهای جدید است.
این کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: باید مسوولان اجتماعی و دولتی راهکاری برای پیشگیری از گسترش این "مد جدید" بین جوانان ، نوجوانان در سطح جامعه و مبارزه با عوارض و مشکلات ناشی از این امر در زندان ها بیابند. 

منبع: آفرینش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد