گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ارتباط میان خستگی و حوادث قلبی عروقی در بیماران همودیالیزی

بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقی که در شماره آینده مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر می شود در بیماران دیالیزی نمره بالا در مقیاس جدید رتبه بندی خستگی، افزایش خطر بروز انفارکتوس میوکارد (MI) یا حوادث قلبی عروقی دیگر را پیش بینی می کند.
به گزارش محیا نیوز  بر اساس نتایج این بررسی که هیدنوری کویاما و یوشیکی نی شی زاوا از دانشکده پزشکی دانشگاه شهر ازاکا در ژاپن آن را سرپرستی کردند خستگی به خصوص در بیماران بدون عوامل سایر خطرساز بارز می تواند یک نشانه هشداردهنده مهم حوادث قلبی عروقی باشد. اطلاعات به دست آمده از این بررسی برای اولین بار اهمیت پاتوفیزیولوژیک خستگی به عنوان یک هشداردهنده بیولوژیک بیماری های قلبی عروقی را مشخص می کند.  محققان پرسش نامه خستگی را در یک گروه 788 نفری از بیماران دیالیزی ارزیابی کردند.
حدود %16 از بیماران دیالیزی نمره خستگی بالایی داشتند. در یک پیگیری 2 ساله، احتمال بروز حوادث قلبی عروقی مانند MI یا سکته در بیماران با نمره بالای خستگی بیش از دو برابر بود. یک ویژگی کلیدی پرسش نامه جدید خستگی، افتراق خستگی ناشی از عوامل مختلف مانند اضطراب و افسردگی، درد، کار مفرط یا عفونت است. خستگی به خودی خود قوی ترین عامل پیش بینی کننده خطر قلبی عروقی حتی در بیماران بدون عوامل خطرساز شناخته شده مانند سو»تغذیه، دیابت و بیماری قلبی عروقی قبلی است.
 نتایج بررسی های اخیر نشان داده است که خستگی و عوامل رفتاری و روان اجتماعی دیگر ارتباط فراوانی با بیماری های قلبی عروقی دارند. با وجود این هنوز در مورد چگونگی تاثیر خستگی بر خطر بیماری قلبی عروقی اطلاعات بسیار محدودی در دسترس است.دکتر کویاما می گوید: «تحقیق ما مشخص کرد که خستگی یک هشدار بیولوژیکی برای پیش بینی حوادث قلبی عروقی در بیماران دیالیزی به خصوص افرادی است که به خوبی تغذیه می شوند و ظاهر سالمی دارند.»
 محققان معتقدند که پرسش نامه جدید نه تنها در تشخیص خود خستگی بلکه عوامل مسبب بروز آن سودمند خواهد بود.
 محققان درخواست تحقیقات بیشتری را دارند تا مشخص شود آیا معیارهای عینی و واقعی خستگی می تواند حوادث قلبی عروقی را پیش بینی کرده و مکانیسم های پشت پرده این ارتباط را تعیین کند یا خیر. دکتر کویاما گفت: «سوال مهم دیگر این است که آیا تحقیق در مورد خستگی در پیشگیری از بروز حوادث قلبی عروقی موثر خواهد بود یا خیر.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد