گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

با قند خون خود چگونه کنار بیائیم؟

یکی از مشکلاتی که اخیرا بیماران دیابتی با آن درگیر شده اند، کمبود انسولین است که دارویی حیاتی برای این بیماران می باشد. البته تلاش هایی در جهت تهیه این دارو توسط مسئولان می شود؛ اما توجه به این نکته ضروری است که گاهی به هر دلیلی ممکن است یک بیمار دیابتی، به دارو دسترسی نداشته باشد. چنین فردی پیش از هر کاری باید یک رژیم خاص غذای و میوه ای داشته باشد تا بتواند در مواقع ضروری، از سلامت خود محافظ کند. بدیهی است که هر بیماری نیازمند پرهیزها و توجه های خاص غذایی می باشد و غذا و میوه ای که مصرف می کنیم
می تواند در کاهش و یا شدیدتر شدن علایم بیماری ما موثر باشد. اما نکته مهم این است که تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشور هم زیاد است و هم در حال افزایش و این افراد ناگزیر از پیروی یک رژیم غذایی خاص هستند.
کنترل شده کربوهیدرات بخوریم بدن کربوهیدرات را به قند تبدیل می‌کند و سپس انسولین، قند را به سلول‌ها می‌رساند. زمانی‌که کربوهیدرات بیش از حد مصرف می‌کنیم یا بدن با عملکرد انسولین مشکل دارد، این فرآیند شکست خورده و قند خون افزایش می‌یابد.
مصرف فیبر روزانه را افزایش دهیم: فیبر، هضم کربوهیدرات و جذب قند را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، تا حدی زیادی میزان قند خون را کاهش می‌دهد. البته نوع فیبری که مصرف می‌کنیم هم نقش مهمی دارد. فیبرها به دو صورت محلول و نامحلول وجود دارند. هر دو نوع فیبر اهمیتی بالایی دارند اما فیبر محلول در پایین آوردن قند خون نقش مهمی دارد. رژیم غذایی سرشار از فیبر با کنترل و کاهش قند خون، دیابت نوع یک را مدیریت می‌کند. سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل غذاهای پرفیبر هستند. در زنان روزانه 25 گرم و در مردان 38 گرم فیبر توصیه می شود.
کم آب نمانیم: نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز کمک می‌کند که قند خون در حد متعادل باقی بماند. مصرف آب هم‌چنین به خروج قند خون اضافی از طریق ادرار هم کمک می‌کند. از طرفی، افرادی که آب و مایعات بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر دچار قند خون بالا می‌شوند و خطر ابتلا به دیابت در آن‌ها کمتر است.
استرس را کنترل کنیم: استرس تأثیر مستقیمی با بالا رفتن سطح قند خون دارد. تحقیقات نشان می‌دهد ورزش، تمرینات آرامش‌بخش به‌طور قابل توجهی در پایین آوردن استرس تأثیرگذارند و قند خون را کاهش می دهند.
 سیب بخوریم: سیب‌های شیرین و آب‌دار می‌توانند برای دیابت مفید باشند. سیب‌ها سرشار از فیبرهای محلول، ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان هستند. همچنین شامل پکتین (پلیمری به‌دست آمده از ساختارهای ژلاتینی گیاهی موجود در میوه‌ها و سبزیجات) هستند که به سم‌زدایی بدن و حذف مواد مضر کمک می‌کند و نیازهای بدن به انسولین را هم تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.
پرتقال بخوریم: پرتقال یکی از سالم‌ترین میوه‌هایی است که می‌تواند در رژیم غذایی افراد دیابتی قرار بگیرد. پرتقال قند زیادی ندارد و حاوی مقادیر بالایی فیبر، ویتامین C و دیگر مواد معدنی‌ مانند تیامین است که به کنترل قند خون کمک می‌کند. پرتقال شاخص گلوکز پایینی دارد و کمک می‌کند گلوکز به‌آرامی به خون منتقل شود. این میوه به کنترل یاکاهش وزن هم کمک می‌کند و به این ترتیب خطر دیابت را کمتر خواهد کرد. شاخص گلوکز پرتقال بین ۳۱ تا ۵۱ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد