گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تهیه استانداردهای فعالیت بدنی برای سالمندان ایرانی


تهیه استانداردهای فعالیت بدنی برای سالمندان ایرانی

استانداردهای فعالیت بدنی و بسته های آموزشی تمرینی برای زنان و مردان سالمند ایرانی، تهیه و تدوین شد.

به گزارش ایسنا، سالمندی فرایندی پیچیده شامل متغیرهای زیاد (مانند ژنتیکی، عوامل سبک زندگی، بیماری های مزمن) است که با یکدیگر در تعامل هستند و نحوه سالمند شدن افراد را تحت تاثیر قرار می دهند و «استانداردهای فعالیت بدنی و بسته های آموزشی - تمرینی برای زنان و مردان سالمند ایرانی» با هدف تهیه استانداردها و بسته های آموزشی تمرینی تهیه شد.

با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در جهان و ایران، پیش بینی شده است تا سال ۱۴۱۰ حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل دهند.

شواهد پژوهشی معتبر به طور قوی از ارتباط بین افزایش سطح فعالیت بدنی و شرکت در فعالیت های ورزشی و بهبود سلامت در افراد سالمند حمایت می کند و شرکت در فعالیت بدنی منظم (شامل فعالیت های ورزشی هوازی و قدرتی) پیامدهای مطلوب زیادی دارد.

عدم انجام فعالیت بدنی در بسیاری از بیماری های مزمنی که در سالمندی رخ می دهد از جمله بیماری های قلبی عروقی، سکته، دیابت قندی، بیماری های تنفسی، بیماری آلزایمر، پرفشار خونی و سرطان دخالت دارد و مطالعات نشان داده است در بیشتر کشورهای جهان و از جمله ایران، تعداد بسیار کمی از سالمندان حداقل مقادیر توصیه شده فعالیت بدنی را انجام می دهند.

فعالیت ورزشی منظم و افزایش آمادگی هوازی با کاهش مرگ و میر و ناتوانی همراه و مشخص شده است بیماری و ناتوانی را کاهش، همچنین کیفیت زندگی افراد سالمند را بهبود می بخشد.  

بسته تهیه شده شامل انواع تمرینات برای سالمندان شامل گرم کردن و سرد کردن، تمرینات هوازی و بی هوازی، تمرینات روی زمین، نشسته و با استفاده از دیوار، تمرینات مناسب افراد مبتلا به بیماری مزمن و اختلالات جسمانی، تمرینات آمادگی جسمانی و حرکتی است و در پژوهش مربوطه بر اصول طراحان تمرینات و برنامه تمرینی برای سالمندان کار شده است.

همچنین پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی جهت همکاری با سازمان های مختلف برای ارائه نتایج کاربردی طرح مذکور جهت همکاری اعلام آمادگی کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد