گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

مدیریت منابع تحقیقاتی در ایران با استفاده از نرم افزار مندلی (Mendeley) در زمینه تربیت بدنی و علوم ورزشی

سلام،

در نوشتن هر اثر علمی زمینه تربیت بدنی و علوم ورزشی، نیاز به ارائه مستندات علمی ورزشی است که برای راهنمایی خوانندگان در این حیطه باید به آن‌ها ارجاع داده شود. برای یک پژوهشگر حرفه‌ای در زمینه تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیریت حجم زیاد اطلاعات روی کامپیوتر و دسته‌بندی آن‌ها یک کار وقت‌گیر است، بنابراین نیاز به ابزارهایی توانمند دارد تا بتواند اطلاعات خود را پس از گردآوری، سازماندهی و مدیریت کند. انواع نرم‌افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و رفرنس‌دهی طراحی شده‌اند مانند Mendeley و EndNote و Zotero و . این نرم‌افزارها به کاربر کمک می‌کند که تمامی منابع و مراجع مورد استفاده خود را در هنگام نگارش یک تحقیق علمی-ورزشی، مدیریت کرده و به راحتی با هر فرمتی که نیاز بود، آن‌ها را در متن قرار دهد بدون اینکه نیاز باشد حتی یک کلمه از اطلاعات، به صورت دستی وارد شود.



Image result for mendeley دانلود





در جدول زیر، برخی نرم‌افزارهای مدیریت اطلاعات علمی با هم مقایسه شده‌اند.


با توجه به جدول بالا مشاهده می‌کنیم که مندلی نسبت به سایر نرم‌افزارهای هم‌رده از ویژگی‌ها و مزایای نسبتا بهتری برخوردار است و همین امر باعث شده است که در این نوشته به معرفی آن بپردازیم.

نرم افزار اندنوت (Thomson Reuters EndNote) با توجه به کارایی بالایی که داره،. یکی از بهترین و جامع ترین نرم افزارهای مدیریت اطلاعات و استناد در روند پژوهش در زمینه تربیت بدنی و علوم ورزشی است که شرکت Thomson Scientific جهت سهولت کار پژوهشگران علوم ورزشی، به کاربران خود عرضه کرده است. با توجه به اینکه امروزه مدیریت اطلاعات علمی برای پژوهشگران حوزه های مختلف در زمینه تربیت بدنی و علوم ورزشی یک دغدغه شده است، اندنوت کمک بسیار موثر و چشمگیری به پژوهشگران و نویسندگان مقالات علمی در زمینه مدیریت مستندات، نوشتن مقالات علمی و نشر مقاله بر اساس استانداردهای مختلف ناشرین بین المللی می نماید.این نرم افزار می تواند با ارائه بیش از ۳۰۰۰ استاندارد نشر مقاله و انواع فرمتهای پذیرفته شده بین المللی استناد نویسی، با یکپارچه شدن با MS-WORD کمک شایانی هم به پژوهشگران و هم به اعضای هیات تحریریه مجلات علمی برای پذیرش مقالات کند. این روزها در ایران بسختی میشه از اندنوت استفاده کرد، پس پیشنهاد میشه از این نرم افزار، یعنی مندلی استفاده کنید، دلیل ش اینه که رایگان هست و نیاز به کرک و ... نداره و براحتی با انجام چندتا تنظیم ساده پس از نصب، میتونید مطابق با نیازتون (نوع فرمت قالب بندی مراجع و ...) ازش استفاده کنید، میتونید از نرم افزار رایگان Mendeley برای این کار استفاده کنید.

 

 مدیریت منابع تحقیقاتی (Mendeley Desktop 1.19.8 Win/Mac/Linux)

 

مندلی نرم‌افزاری تحت وب و دسکتاپ است که برای مدیریت منابع تحقیقاتی و به اشتراک گذاری مقاله های علمی در زمینه تربیت بدنی و علوم ورزشی و یافتن داده های پژوهشی و همکاری آنلاین است. برنامه Mendeley در حقیقت یک شبکه اجتماعی علمی برای پژوهشگران علوم ورزشی است. نرم‌افزار Mendeley می‌تواند برای استخراج خودکار جزئیات سند (نویسنده، عنوان، مجله و) از نسخه‌های دیجیتالی مقالات علمی به پایگاه داده‌ها استفاده شود. وب سایت Mendeley با ارائه تعدادی از ویژگی های مبتنی بر وب، مکمل دسکتاپ نرم افزار مندلی است. یک بازگشت آنلاین از کتابخانه است که به ذخیره‌سازی و بازیابی اسناد از هر جایی از مرورگر کمک می‌کند. مندلی داده‌ها را در طیف وسیعی از دادگان های آنلاین مقاله (شامل پابمد، ScienceDirect, CiteULike، گوگل اسکالر، JSTOR) تشخیص می‌دهد. پلاگین مرورگر، ضبط استنادها و خلاصه مقاله‌ها یا حتی یک مقاله کامل را آسان می‌کند.

 

لینک دانلود آن از وبسایت مندلی

 

لینک دانلود آن از وبسایت های ایرانی      -     2      -   3                 

 

 

موفق باشید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد