گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

اگر موادغذایی کنسروی مصرف می‌کنید؛ بخوانید

بسیاری از ما فکر می‌کنیم غذاهای کنسروشده نسبت به غذاهای تازه یا منجمد، حاوی مواد مغذی کمتری هستند. برخی معتقدند غذاهای کنسروی حاوی مواد مضرهستند و نباید آنها را مصرف کرد. اما برخی دیگر می‌گویند غذاهای کنسروشده می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.
نظر شما چیست؟ آیا شما غذاهای کنسروی را یک غذای مضر می‌دانید؟ معمولاً تصور می‌شود غذاهای کنسرو شده نسبت به غذاهای تازه یا منجمد از مواد مغذی کمتری برخوردار هستند، اما تحقیقات نشان می دهد این تصور همیشه هم درست نیست. در واقع، کنسرو کردن بیشتر مواد مغذی یک ماده غذایی را حفظ می‌کندبرای مثال اکثر مواد معدنی و ویتامین‎های محلول در چربی مانند ویتامین های A ، D ، E و K نیز حفظ می‎شوند.
اما البته از آن‌جا که کنسروکردن به‌طور معمول گرمای زیادی نیاز دارد، ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C و B  طی این فرآیند آسیب می‌ببینند. این ویتامین‌ها به‌طورکلی به گرما و هوا حساس هستند، بنابراین می‌توان آن‌ها را در طی فرآوری طبیعی، پخت‌وپز و روش‌های ذخیره‌سازی استفاده شده در خانه نیز از دست داد.
غذاهای کنسرو شده یک روش مناسب و کاربردی برای افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی است. امکان در دسترس بودن غذاهای حاوی مواد مغذی و با کیفیت در بسیاری از مناطق جهان وجود ندارد و کنسروکردن غذاها  باعث می‌شود مردم این مناطق در طول سال به غذاهای متنوع و منابع مغذی مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.
یکی دیگر از فواید استفاده از غذاهای کنسروی آماده کردن راحت آن‌هاست، چراکه به کمترین زمان برای آماده‌سازی نیاز دارند. به علاوه نسبت به غذاهای تازه یا منجمد با قیمت کمتری نیز به فروش می‌رسد. بیسفنول آ BPA، یک ماده شیمیایی است که اغلب در بسته بندی مواد غذایی، برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها استفاده می‌شود. خبر ناراحت کننده این‌که مطالعات نشان می‌دهد که BPA موجود در کنسروها می‌تواند از پوشش قوطی به مواد غذایی موجود در آن منتقل شود.
یک مطالعه 78 غذای کنسرو شده را بررسی کرد و BPA را در بیش از 90درصد آن‌ها یافت. علاوه بر این، تحقیقات ثابت کرده است که خوردن غذای کنسروی عامل اصلی قرار گرفتن در معرض BPA است. اگر می‌خواهید میزان BPA خود را به حداقل برسانید، مصرف غذای کنسروی را باید محدود کنید.گرچه بسیار نادر است، اما غذاهای کنسرو شده که به‌درستی پردازش نشده باشند ممکن است حاوی باکتری‌های خطرناکی باشند که به Clostridium botulinum معروف هستند. مصرف غذاهای آلوده می‌تواند باعث بوتولیسم شود، یک بیماری جدی که در صورت عدم درمان منجر به فلج و مرگ می‌شود.  مانند همه موادغذایی، برای انتخاب صحیح غذاهای کنسروی، خواندن برچسب و لیست مواد تشکیل دهنده بسیار مهم است. اگر به شما  توصیه شده غذاهای کم نمک مصرف کنید در انتخاب کنسرو باید به گزینه «کم سدیم» یا «بدون نمک اضافه شده» توجه کنید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد