گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تمرین هوازی در بهبود شاخص‌های استرس اکسیداتیو قلب مؤثر است؟

تمرین هوازی در بهبود شاخص‌های استرس اکسیداتیو قلب مؤثر است؟

ایسنا/لرستان یک دانشجوی دکتری تربیت بدنی می‌گوید: تمرین هوازی با افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی بافت قلب در بهبود شاخص‌های استرس اکسیداتیو قلب مؤثر است.

الهام میرزائیان در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: پیری فرایندی است که باعث تغییرات ساختاری و عملکردی در قلب می‌شود. در این خصوص پژوهشی "هشت هفته تمرین هوازی بر مسیر پیام‌رسانی  smads/β-TGF  ایجادکننده فیبروز قلبی رت‌های سالمند" انجام دادیم.

وی ادامه داد: در این مطالعه تجربی ۱۸ سر موش صحرایی آزمایشگاهی نژاد ویستار با سن ۲۴ ماه به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند.

میرزائیان افزود: پس از سازگاری با محیط و آشناسازی با تمرین، گروه تمرین برنامه خود را روی نوارگردان با شیب ثابت صفر درجه با سرعت ثابت ۱۲ متر بر دقیقه به مدت ۸ هفته و ۵ روز در هفته انجام دادند.

این دانشجوی دکتری تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی اضافه کرد: مدت تمرین از ۱۰ دقیقه در هفته اول به ۵۲ دقیقه در هفته هشتم رسید. در این مدت گروه کنترل هیچ تمرینی انجام نداد.

وی گفت: متغیرهای تحقیق به روش االیزا و با استفاده از کیت زلبیو آلمان اندازه‌گیری شدند. برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌ها از آزمون تی مسقل استفاده شد.

میرزائیان افزود: نتایج تحقیقات نشان داد تمرین هوازی با افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی بافت قلب در بهبود شاخص‌های استرس اکسیداتیو قلب مؤثر است، چون علیرغم افزایش مقدار β-TGF توانسته با ممانعت از فعال‌سازی آن مانع از راه‌اندازی مسیر پیام‌رسانی فیبروز بافت قلب شود که باعث کاهش بیان کالژن در قلب رت‌های سالمند شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد